fredag den 5. august 2011

"Sommeren er ovre"

skriver diverse tabloid aviser på deres hjemmesider i dag. Formentlig i mangel af artikler med substans. Så alt er som det plejer og selvfølgelig er sommeren ikke ovre endnu.
Jeg har nemlig stadig et par blomster fra haven som jeg nok taget billeder af, men ikke fået præsenteret herinde.
Dagens heldige vinder bliver Cikorie (Cichorium intybus L.) Super almindelig og kendt. Ikke desto mindre er det en af mine favoritter. Dens blå farve er så intens.
Jeg har altid været fascineret af dens blå blomster. Desværre (og man kan sige heldigvis for cikorien) så kunne jeg som barn ikke helt se hvorledes den kunne bruges i buketter. For blomsten var jo ikke for enden af stilken som den skal være til det formål! Så blomsten overlevede og min mor slap for at skulle finde vase frem til endnu en buket af begrænset æstetisk kvalitet.

I øvrigt kan man læse på den hjemmeside jeg linker til, at cikorierod blev brugt tørret til kaffeerstatning under krigen. Lur mig om ikke det kan købes den dag i dag i diverse helsebutikker. Det må blive et efterårsprojekt at tjekke det ud og smage. Jeg lover at give et fyldigt referat af smag og mavefornemmelse herinde!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar